Zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Wszystkie mamy pragną, aby ich dzieci w miarę szybko zaczęły mówić i żeby rozwój ich mowy przebiegał prawidłowo. Oczywiście w dużej mierze jest to uzależnione od indywidualnych możliwości malucha ale także od rodziców. Poprzez różne ćwiczenia i zabawy możemy maluszkom w tym pomagać. Istnieją gotowe propozycje w książkach i poradnikach ze zbiorem takich zabaw, każda mama może też sama wymyślić coś ciekawego. Najważniejsze jest to, aby zabawy sprawiały dziecku radość. Oto kilka przykładów takich zabaw.

Gimnastyka dla języka
Kiedy nasz maluch zje posiłek możemy posmarować mu usta odrobiną czegoś smacznego, np. ulubionego deserku, lub miodu. Zadaniem dziecka jest dokładne zlizanie przysmaku języczkiem jak kotek. Dzięki temu gimnastykujemy narząd mowy.

Lustrzane odbicie
Siadamy przed dzieckiem i pokazujemy mu jakąś minę, a jego zadaniem jest naśladowanie nas. Możemy na przykład robić smutną i wesołą minkę, nadymać policzki, zrobić “rybkę”, pokazać język, dotknąć językiem kącika ust, cmokać, otwierać i zamykać usta itp.

Wyścigi w dmuchaniu
To tej zabawy musimy sobie przygotować lekkie piłeczki ping-popongowe, strzępki waty, piórka albo kawałki chusteczki higienicznej. Kładziemy je na podłodze w jednej linii (jedno dla dziecka i jedno dla nas). Dmuchając w piórko czy tez watę trzeba je doprowadzić do ustanowionej przez nas linii mety. W ten sposób możemy się bawić w wyścigi,a z młodszym dzieckiem możemy tylko zdmuchiwać je z dłoni. Trzeba zwracać uwagę, czy maluch dobrze oddycha, tj. wdycha powietrze nosem i wypuszcza je buzią.

Jeśli, drogie mamy, macie jakieś ciekawe, sprawdzone zabawy wspierające rozwój mowy, podzielcie sie nimi z nami:)

Przez zabawy logopedyczne możemy zarazem świetnie się bawić z dzieckiem i ćwiczyć.
Do takich zabaw/ćwiczeń możemy zaliczyć:
*dmuchanie w balonik
*dmuchanie baniek mydlanych
*dmuchanie piórka
*naśladowanie szumu wiatru “szszyszy”,pszczoły bzzzy,węża sssy

*oblizywanie warg czubkiem języka
*zwijanie języka w rulonik
*robienie kółek na podniebieniu językiem
*układanie warg w dzióbek
*zaciskanie i rozluźnianie warg
*wciąganie policzków
*kląskanie
Przy takich zabawach logopedycznych dobrze jest robić takie ćwiczenia przed lusterkiem

Kochane, a pamiętacie taki program “Gimnastyka buzi i języka”? Wiktor Zborowski to prowadził. To było świetne!

Dostałam taką listę zabaw logopedycznych od logopedy,bo u córki wystąpił problem z wymową,a dokładnie lekko sepleni.Oto zabawy,które pomogą w nauce poprawnej wymowy:

1.KONIK-kląskanie przy jednoczesnym uśmiechu
2.KONIK-kląskanie z ustami ułożonymi w dzióbek
3.MYCIE ZĘBÓW-językiem od strony zewnętrznej i wewnętrznej. Przy tym ćwiczeniu możecie mieć otwarte usta
4.MALOWANIE SUFITU-dotknijcie językiem do podniebienia i prowadźcie go wzdłuż podniebienia twardego do miękkiego, czyli od zębów do gardła
5.MALOWANIE GWIAZD-czubkiem języka dotykajcie różnych miejsc na podniebieniu.
6.PIŁECZKA-zamknijcie usta, prowadźcie język po prawym policzku do góry i do dołu, analogicznie po lewym policzku. Następnie zróbcie trzy kółka językiem wokół ust. Pamiętajcie, żeby wargi były cały czas złączone, a język prowadzony wewnątrz jamy ustnej. Podczas tego ćwiczenia koniecznie oddychajcie nosem
7.WOŹNICA-kląskajcie i cmokajcie na przemian
8.MOTYLEK-czubek języka oprzyjcie o górne jedynki, natomiast boki języka spróbujcie podciągać do górnych zębów trzonowych. Jeśli Wam się uda, boki języka zaczną falować, jak skrzydła u motyla
9.KOSZYCZEK-zwińcie język do środka buzi. Musi on być dosyć szeroki, by udało się utworzyć z niego rodzaj koszyczka. Możecie sobie pomóc małymi cukierkami i z języka zrobić „łyżeczkę”, która utrzyma cukierek w dole języka i nie spowoduje jego połknięcia.

sama z corka często cwicze bo ma problemy z wymowa sz i r a dla niej najlepszym ćwiczeniem jest zlizywanie z talerzyka nutelli i przyklejanie do jezyla dmuchanego ryzu

Kolejna partia zabaw logopedycznych.Ćwiczenie warg.

Wymawiajcie naprzemiennie samogłoski a-o, e-o przy dużym otwarciu warg.
Wymawiaj układy samogłosek z przesadną artykulacją.

  1. a – i – o – e – u – y
  2. a – i – a – i
  3. a – u – a - u
  4. u – i – u - i
    5)i – a – i - a
    6)i – u – i - u
  5. u – a – u – a

Jeśli dziecko ma problemy z wymową pewnych literek to warto z nim ćwiczyć . Taka gimnastyka języka może dać tylko plusy a dziecku pomóc . Zabaw jest wiele :slight_smile: Moja córka dopiero zaczyna mówić ale jeśli w przyszłości będzie miała z tym problem to napewno skorzystamy :slight_smile:

Dobrym pomysłem jest też mówienie słów lub zdań tonem kiedy jest nam przykro, jesteśmy źli, weseli, zaskoczeni - przy tym ćwiczeniu pracujemy nie tylko modelowaniem głosu, ale też mimiką i różnorakim układaniem ust

Możemy włączyć odgłosy zwierząt i pokazywać zwierzątko na kartach to samo robimy z kolorami. Możemy też pokazywać miny na twarzy czy złość dodatkowo dac okrzyk złości czy radości. Dodatkowo mogę polecić metode krakowska. Dziecko się bardzo angażuje i bardzo skupia swoją uwagę.

Jeśli dziecko mówi niewyraźnie warto zwrócić uwagę na wędzidełko pod językiem. Mój kuzyn miał bardzo krótkie, ale nikt nie zainteresował się tym. Niestety ćwiczenia za bardzo nie pomagały a rodzice zbagatelizowali. Czasami trzeba interwencji i podcięcia by pomóc dziecku z wymową.

Eleonorka to prawda ze wędzidełko może być tutaj też odpowiedzialne, ale czasem to wina lekarza /rodziców…mój bratanek miał z wędzidełkiem - już teraz nie pamiętam ile miał gdy dopatrzyli się że dobrze nie ciągnie tak piersi. wyszło że to wędzidełko, ale lekarz rodzinny kazał czekać aż zacznie dziecko jeść samo i wtedy się okaże czy trzeba podcinać czy też nie czyli czekaliby do 7 -8 miesiąca a wiadomo ze im większe dziecko to gorzej. moja mama poradziła im by poszli prywatnie do takiego fajnego lekarza pediatry i od razu był werdykt że lekko podcinamy bo może mieć potem problem z wymową. zabieg odbył się za dwa tygodnie od pierwszej wizyty. mały miał jakos 4 miesiące ? nie pamiętam teraz dokładnie…tak więc rada dla innych jak tylko pada stwierdzenie że cos nie tak z wędzidełkiem nie zwlekajcie

Hej polecam Wam książeczki i kolorowanki Wydawnictwa MD Monika Duda. W ofercie posiadają piękne bajki z naklejkami, wycinanki, encyklopedie, kartonówki dla najmłodszych. Wszystkie produkty znajdziecie tu https://wydawnictwomd.pl/

Na ich funpage Facebookowym znajdziecie mnóstwo super konkursów z nagrodami!

1

1

Drugi identyczny komentarz. Podchodzi mi to pod reklamę.

W temacie zabaw logopedycznych dla najmłodszych polecam książeczki dźwiękonaśladowcze oraz obrazki ze zwierzętami i wydawanie odgłosów jakie dane zwierzę wydaje.

Polecam Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych:

-wykonuąc ćwiczenia przed lustrem, aby mieć lepszą kontrolę swoich ruchów,
-ćwiczyć codziennie, systematycznie, nie spiesząc się,
każde zadanie wykonując starannie,
-wybierąc te ćwiczenia z każdej grupy, które są dla dziecka najłatwiejsze, stopniowo przechodźąc do trudniejszych,
-ćwiczyc wielokrotnie w ciągu dnia, wykonując po kilka ćwiczeń

Ćwiczenia oddechowe-

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy stopniowo, bez najmniejszego wysiłku. Powtarzamy je kilkakrotnie, w pewnych odstępach czasu. Nie należy ćwiczyć za długo, by nie dopuścić do zmęczenia i hiperwentylacji.

Rozpoczynamy ćwiczenia w pozycji leżącej

-leżąc na plecach - jedna ręka na żebrach, druga na brzuchu w okolicy pępka, wyczuj ruchy żeber i brzucha,
-wykonaj spokojny głęboki długi wydech, przy wdechu -zapamiętaj ruchy żeber na zewnątrz i brzucha ku przodowi,
-swobodny wdech nosem i ustami - na wydechu liczymy w myślach. Pamiętamy, że nie należy doprowadzać do pełnego wydechu powietrza z płuc,

Postawa stojąca

-stań swobodnie w małym rozkroku - ramiona luźno opuszczone unieś zdecydowanym ruchem w bok do poziomu barków, z jednoczesnym pełnym, głębokim wdechem - wydech wykonaj nucąc na najwygodniejszej głosce i na dowolnej wysokości dźwięku - wolno opuść ramiona bokiem w dół,

przebieg ćwiczenia podobnie jak wyżej - ruch ramion przodem w górę z wdechem, powolny opad ramion bokiem z nuceniem,
-przy swobodnej postawie - spokojny wdech unosząc ręce w przód przed siebie - na wydechu wypowiadaj wolno zdanie np: Dzisiaj mam świetny dzień - kierując ręce w bok.
Po uzyskaniu pewnej sprawności zaleca się podczas wydechu zamiast nucenia jednej głoski wolne wymawianie kolejnych sylab: ma, me, mi, mo, mu, ma, me.

W następnym etapie samogłosek: a, e, i, o, u, a, e… Wreszcie liczenie: jeden, dwa, trzy, itd.

  • ćwiczenie wdechu - przenoszenie na wdechu przez słomkę drobnych lekkich drobiazgów - ryż preparowany, waciki, itp.,
    ‘wąchanie kwiatów’ (wyczuwaj ruchy skrzydełek nosa), weź wdech nosem - zatrzymaj powietrze w płucach na parę sekund, następnie wykonaj spokojny długi wydech - ćwiczenie to wykonuj z otwartymi i zamkniętymi oczami,
    wykonaj wdech i wydech zachowując układ ust jak przy ziewaniu,
    -wykonaj wdech wykorzystując całą przestrzeń jamy ustnej - wydech przez wąska szczelinę - fffffffffff,
    -wciąg powietrze do płuc przez wąska szczelinę w ustach, następnie wykonaj spokojny długi wydech,
    -pełne rozluźnienie twarzy, żuchwa opuszczona, weź wdech nosem i ustami - wsłuchuj się w swój oddech, wyczuj jak przy wydechu powietrze masuje delikatnie podniebienie górne,
    -wykonaj normalny wdech - napnij ciało - wykonaj wydech, poczuj rozluźnienie ciała,
    -dłońmi kontroluj brzuch i dolną okolicę żeber - pełny wdech ustami - zatrzymaj powietrze i zrób szybki wydech ‘zdmuchnij świeczkę’,
    -w pozycji stojącej połóż rękę na brzuchu w okolicy pępka - wyczuwaj rytmiczne ruchy ścian brzucha do przodu i ku tyłowi - wdech i energicznie: p-p-p-p-p-pcz-cz-cz-czp-b-p-b-p-b***cz-dż-cz-dż-cz,
    -fukanie na wydechu od f-f-f-f-f,
    wykonaj wdech:
    -nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć jeden wyraz - raz,
    -nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie dwa wyrazy - raz, dwa,
    -nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie trzy wyrazy - raz, dwa, trzy,
    -nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie cztery wyrazy - raz, dwa, trzy, cztery, itd…

Ćwiczenia języka z użyciem głosu-
da, de, di, do, du,
ta, te, ti, to, tu,
at, et, it, ot, ut,
ra, re, ri, ro, ru,
ar, or, ur, er, ir,
wa, we, wi, wo, wu,
wymawiamy szybko głoski: l-l-l-l-l,
wymawiamy naprzemiennie ln, ln, ln,
wymawiamy szybko td, td, tn.

Ćwiczenia przygotowane na konferencję Polskiego Stowarzyszenia Choroby Huntingtona 2011.

To ja podzielę się z Wami naszymi przykładami i pomysłami. Córka ma 11 m-cy u jest zainteresowana wszystkim co dzieje się dookoła, lubi sprzęty, przypatruje się ich pracy i wszystkiemu co się porusza i wydaje różne dźwięki. Jak działa ekspres to podobnie buczymy, gdy gotuje się woda robimy: szzzzzzzzz, gdy jedzie samochód: brrrrum, gdy coś skrzypie naśladujemy dźwięki, zwijany papier w kulkę i też naśladujemy dźwięki, stukamy w miski: bam bam. Szepczemy, ale też podnosimy ton głosu, często moduluję głos, czytam dialogi w bajkach z podziałem na role.

Ja kupiłam córce puzzle ukladamy robaczki i poznaję literki z pisakiem zmazywakiem z czuczu. Świetna sprawa, a chcę jeszcze kupić poznaję cyferki. Można kupić w smyku i rossmannie. Córka musi ćwiczyć prawą ręką to zabawki akurat do ćwiczeń. 

Dobrze zabawy zacząć od samoglosek. 

Muszę z synem poćwiczyć:))