Sieroctwo – to stan człowieka opuszczonego, osamotnionego.
Sieroctwo to zjawisko bardzo niepokojące, ze względu na zakres występowania, różnorodne formy oraz trudności diagnozowania i zapobiegania.
Do literatury pedagogicznej termin ten wprowadziła A. Szymborska
i określiła stan sieroctwa społecznego jako „ obiektywną sytuację, której wspólnymi elementami są: brak opieki i oddziaływań wychowawczych ze strony żyjących rodziców w stosunku do swego dziecka, a także
fakt długotrwałego pobytu dziecka w środowisku innym niż dom jego rodziców, połączony z brakiem kontaktów lub kontaktem niewystarczającym pomiędzy dzieckiem a rodzicami”
Sieroctwo naturalne (biologiczne) – utrata przez dziecko jednego bądź obojga rodziców w wyniku śmierci.
Sierota to osoba niemająca wymienionych członków rodziny. Brak tych osób może być dosłowny (śmierć, porzucenie, trwały pobyt z dala od siebie) bądź dorozumiany (brak zainteresowania, odebranie praw do opieki, wychowywanie przez inne osoby).
Podział:
-w znaczeniu szerszym – o sieroctwie społecznym mówimy wówczas, gdy dziecko jest wprawdzie pozbawione właściwej, czyli zaspokajającej w stopniu przynajmniej dostatecznym, jego potrzeby psychiczne i fizyczne, opieki rodzicielskiej, ale pozostaje ono formalnie pod opieką rodziców i przez fakt wspólnego zamieszkania jest z nimi w stałym kontakcie.
-w znaczeniu węższym - przez sieroctwo społeczne rozumiemy takie sytuacje, w których dziecku: brak jest opieki oddziaływań wychowawczych ze strony żyjących rodziców oraz zaistniała konieczność długotrwałego pobytu dziecka w środowisku innym niż dom jego rodziców, połączona z brakiem kontaktów lub kontaktem niewystarczającym pomiędzy dzieckiem a rodzicami.
Im mniejsza jest częstotliwość oraz systematyczność kontaktów dziecka z
rodzicami, tym intensywniej występuje u niego poczucie sieroctwa.
A. Szymborska wyróżniła 3 stopnie sieroctwa społecznego:
-
najwyższy – gdy kontakt między dzieckiem a rodzicami nie istnieje.
-
średni – gdy kontakt między dzieckiem a rodzicami nie został całkowicie zerwany, jest on jednak rzadki i niesystematyczny stąd niewystarczający, dziecko żyje w ciągłej niepewności czy jeszcze kiedyś zobaczy rodziców, czy już nie.
-
najniższy – gdy rodzice nie poprzestają na sporadycznych odwiedzinach dziecka, kontaktują się dość często, czasami kupują dziecku ubranie, interesują się jego zdrowiem, postępami w nauce, choć na co dzień nie ingerują w życie dziecka.
Ta sama autorka wyróżniła też sieroctwo psychologiczne tzn. nie jego sytuację opiekuńczą, ale przeżywane przez dziecko poczucie sieroctwa.
J. Maciaszkowa i J. Raczkowska wyodrębniają 2 stanowiska „sieroctwa społecznego”:
a) sierotami społecznymi są wszystkie dzieci, które mają subiektywne poczucie osamotnienia, a więc także, te mieszkające z rodzicami i przebywające pod ich opieką,
b) za sieroty społeczne uznaje się wszystkich nieletnich pozostających pod stałą lub okresową opieką całkowitą poza rodziną własną, również tych, którzy utrzymują z nią ścisły kontakt.
Wyróżnić możemy 3 fazy choroby sierocej:
-
Protest –sferach: fizjologicznej, psychicznej i dziecko protestuje przeciw rozstaniu z matką krzykiem, płaczem, kopiąc, nie chce jeść, pojawiają się zaburzenia w śnie, torsje, gdy jest starsze reaguje agresją słowną.
-
Rozpacz – dziecko odczuwa stały lęk i zagrożenie, jest ciągle smutne, często płacze, jest bierne, apatyczne, przeważnie siedzi i kiwa się. Po pewnym czasie obojętnieje.
-
Wyobcowanie – (faza zobojętnienia, odrzucenia) dziecko pozornie staje się pogodzone z losem i przystosowane do otoczenia, jego aktywność fizyczna, umysłowa i emocjonalna ulega zahamowaniu, dziecko wypiera obraz matki.
Opuszczenie, osierocenie, choroba sieroca dziecka to poważny skutek niezaspokojonych jego potrzeb: bezpieczeństwa, przywiązania, kontaktu emocjonalnego.
Reasumując, sieroctwem można określić brak dostatecznego oparcia dziecka
w ludziach dorosłych, powodujące, że nie może ono prawidłowo funkcjonować.
Efekty kompensacji tych braków zależą od: wieku, płci, temperamentu, przeszłych doświadczeń dziecka.
Kompensacja sieroctwa społecznego może być podejmowana przez opiekunów-wychowawców nieprofesjonalnych i profesjonalnych, przez organizacje, towarzystwa, stowarzyszenia rządowe i pozarządowe, w układach naturalnych i sformalizowanych, w formach wspierających rodzinę, zastępujących rodzinę.
U dzieci i młodzieży osieroconej negatywne zmiany rozwojowe są trudno odwracalne. Dlatego też efektywniejsze byłoby działanie na przyczyny tego zjawiska, zapobiegające jego powstawaniu.
Placówki opieki całkowitej nad dzieckiem to:
-Domy Małego Dziecka,
-Domy Dziecka,
-Rodzinne Domy Dziecka.
Literatura:
-
Janicka I., Rodzina a poczucie osamotnienia, W: Współczesna rodzina polska, jej stan i perspektywy, (red.) H. Cudak, H. Marzec, WSP, Mysłowice 2005.
-
Kalus A., Rodzina adopcyjna, W: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, (red.) J. Brągiel, S. Badora, WUO, Opole 2005.
-
Maciarz A., Sieroctwo duchowe dzieci, „Problemy Opiekuńczo+Wychowawcze” 1991/6.
-
Maciaszkowa J., Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, WSiP, Warszawa 1981.
-
Milewska E., Kim są rodzice adopcyjni?, CMPPP, Warszawa 2003.
-
Nowy Słownik Pedagogiczny, (red.) W. Okoń, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2001.
-
Ostrowska K., Milewska E. (red.), Adopcja teoria i praktyka, CMPPP, Warszawa 1999.
-
Szymborska A., Sieroctwo społeczne,Warszawa 1969, s.14.