Rola snu w rozwoju dziecka

Sen, to jeden z ważniejszych czynników odpowiadających za prawidłowy rozwój dziecka. Wyspane dziecko jest ciekawe świata i szybciej się uczy. Mniej więcej jedną trzecią naszego życia przesypiamy, snu nie da się niczym zastąpić, ponieważ stanowi on fizjologiczną potrzebę każdego człowieka.

Sen jest pojawiającym się cyklicznie i przemijającym stanem ograniczonej świadomości. Człowiek śpi od 6 miesiąca życia płodowego, w zależności od wieku sen składa się z określonej ilości faz, które zróżnicowane są ze względu na: napięcie mięśniowe, procesy metaboliczne, tętno i rytm oddechowy, występowanie lub brak szybkich ruchów gałek ocznych, oraz rodzaj bioelektrycznej czynności mózgu.

Do zadań pielęgniarki/położnej pracującej np. w żłobku, na oddziale noworodkowym należy zapewnienie dziecku odpowiednich warunków snu: nakarmienie, przewinięcie, zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu, niekrępującego ubrania, przewiewnego wygodnego łóżeczka, ciszy, a w czasie dnia zasłonięcia okien. Ważna jest także edukacja rodziców na temat ważności snu jako czasu regeneracji sił organizmu, poinformowanie o normach w zakresie snu – jego długości, warunkach jakie należy dziecku zapewnić, aby sen nie był zaburzony i był okresem regeneracji sił.
Pielęgniarka/położna szkolna powinna przekazać dzieciom, młodzieży wiedzę na temat wymaganego czasu snu, jego ważności dla zdrowia, odpowiednich warunków. Wiedzę na ten temat powinni również posiadać rodzice.

Funkcje snu i jego rola w rozwoju dziecka:

  • podczas snu dzieci trenują naukę zapamiętywania – utrwalają w mózgu czynności ruchowe oraz nowe wiadomości,

  • sen regeneruje i odnawia organizm poprzez spowolnienie pracy serca i nerek, rozluźnienie mięśni, ograniczenie dopływu bodźców do ośrodkowego układu nerwowego, czasowe „zawieszenie” kontroli procesów fizjologicznych (otrzymanie na stałym poziomie temperatury ciała, oraz ciśnienia gazów we krwi),

  • umożliwia wzrost fizyczny - hormon wzrostu wydzielany jest przez przysadkę mózgową głównie podczas snu,

  • pełni funkcję „obronną” - jest rodzajem ucieczki od nadmiernych wrażeń i intensywnych bodźców,

  • podczas snu układ nerwowy przyzwyczaja się do pewnych bodźców,

  • wzrasta przepływ krwi przez mózg,

  • sen pomaga w porządkowaniu napływających danych, eliminując informacje zbędne zebrane w ciągu dnia,

  • utrwala ślady pamięciowe i sprzyja przyswajaniu nowej wiedzy- jest szczególnie ważny dla nabywania umiejętności percepcyjnych i ruchowych,

  • marzenia senne pomagają rozwiązywać problemy życia codziennego, mogą inspirować artystycznie,

  • sen pozwala zobaczyć różne zagadnienia w nowym świetle.

Konsekwencje deficytu snu:

  • labilność - niestabilność zachowania i zaburzenia charektorologiczne tj: napady agresji, złości, płaczu.

  • zaburzenia psychiczne (omamy),

  • pogorszenie koncentracji i uwagi, spłyca odczucia emocjonalne, powoduje utratę motywacji do działania, logicznego myślenia, oraz zmniejsza możliwość rozwiązywania problemów.

Bibliografia

  1. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006
  2. Materska M. Wstęp do psychologii z elementami histoeii psychologii. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2001
  3. Munthe A. Księga z San Michele. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1986
  4. Nowak A. J. (red.) Tajemnica snu. Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1997
  5. Oswald I. Sen. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1968