Każdy człowiek już przed narodzinami jest istotą, która odbiera bodźce zewnętrzne. Zmysły już w tym okresie zaczynają towarzyszyć dziecku, najpierw rozwija się zmysł dotyku, równowagi, węchu następnie zmysł smaku, słuchu i wzroku. Badania dowodzą, że dźwięk przenika przez powłoki brzuszne, mięsień macicy, błony płodowe oraz płyn owodniowy docierając do płodu. Oprócz odgłosów dochodzących z zewnątrz dziecku towarzyszą odgłosu związane z naszą fizjologią - odgłosy trawienia, oddychania. Kolejną grupą dźwięków są dźwięki, które dziecko wytwarza samo - czyli ruchy, odgłos bicia serca.
Według naukowców zmysł słuchu zaczyna odbierać bodźce już w 16 tygodniu ciąży - przeprowadzili oni badania za pomocą USG, w których zaobserwowali reakcję ze strony dziecka na dźwięk o częstotliwości 250-500Hz. Na podstawie tych badań można stwierdzić, że płód zaczyna słyszeć na około 8 tyg. przed całkowitą dojrzałością między uchem a centralnym układem nerwowym, które następuję między 24-25 tygodniem ciąży.
Na początku dźwięki odbierane są na drodze pozaakustycznej poprzez rusztowania kostne oraz skórę, która jest odpowiedzialna również za odbiór innych wrażeń zmysłowych. W następnym etapie rozwoju, kiedy dochodzi do rozwinięcia narządów ucha wewnętrznego wrażenia słuchowe zostają odpowiednio wzmocnione.
Kolejne badania naukowe pokazują reakcję płodu na dźwięki takie jak wzrost akcji serca, zmian aktywności ruchowej, zmiana w ruchu klatki piersiowej,
Zjawisko habituacji w zakresie słuchu czyli poznawanie, zapamiętywanie dźwięków w okresie prenatalnym. Zjawisko to dotyczy szczególnie dźwięków, które były stale obecne w życiu płodowym np. bicie serca mamy. Odtwarzanie dźwięku bici serca uspokaja, rozluźnia noworodki.
Pierwsze dźwięki, które będą słyszalne dla dziecka są wibracje potem mocne, głośne tony a na końcu delikatne dźwięki.
Odtwarzanie muzyki klasycznej " do brzucha" ma tu duże znaczenie, ponieważ zdolność do odbierania bodźców o niskich częstotliwościach ( np. wioloneczela, kontrabas, flet ) rozwija się szybciej, te dźwięki są lepiej przewodzone przez tkanki organizmu zarówno matki jak i dziecka.
Piśmiennictwo:
1.Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka T. 2 Redakcja naukowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004, Warszawa.
2. Parncutt, R. (2006). Prenatal development. In G. E. McPherson (Ed.), The child as musician (pp. 1-31). Oxford, England: Oxford University Press.