Charakterystyka rozwoju noworodka i niemowlęcia

CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU NOWORODKA I NIEMOWLĘCIA Okres noworodkowy liczony jest od dnia urodzenia do 28 dnia życia.
Pierwszy miesiąc
 Główka noworodka stanowi 1/4 długości ciała.
 Obwód główki w płaszczyźnie podpotyliczno ciemieniowej wynosi średnio ok. 32 cm.
 Część mózgowa czaszki jest większa od części twarzowej.
 Szkielet noworodka jest elastycznie giętki odporny na urazy, ponieważ tkanka kostna zawiera mniej substancji stałych a więcej wody.
 Noworodek zachowuje ułożenie płodowe, ma zgięte kończyny górne w stawach łokciowym i zgięte kończyny dolne w stawach kolanowych.
 Główka przygięta jest do klatki piersiowej .
 Dłonie zaciśnięte.
 Noworodek słyszy i reaguje na dźwięki.
 Zmysł smaku jest dobrze rozwinięty: smak słodki i kwaśny pobudzają odruch ssania , a gorzki i słony hamują.
 Noworodek reaguje na światło i może skupić wzrok na dużych przedmiotach oddalonych ok. 20-25 cm od swojej twarzy, jednak widzi bardzo nieostro.
Odruchy noworodkowe
 Odruch Moro → powstaje w odpowiedzi na gwałtowną zmianę pozycji ciała lub głośny dźwięk. Zanika prawidłowo pomiędzy 5 a 6 miesiącem życia.
 Odruch ssania i szukania → w odpowiedzi na drażnienie noworodek odwraca głowę, otwiera usta i zaczyna ssanie. Utrzymuje się do połowy 6 miesiąca.
 Odruch chwytny rąk-> podrażnienie dłoni powoduje zgięcie wszystkich palców. Zanika pod koniec 6 miesiąca.
 Odruch chwytny stóp → podrażnienie powierzchni podeszwowej stopy wywołuje zgięcie palców. Zanika pod koniec 12 miesiąca życia.
 Odruch podparcia i chodu automatycznego → Jeśli chwycimy dziecko pod pachy tak aby jego stópki dotykały podłoża zacznie on przebierać nóżkami tak jakby chciał iść do przodu. Zanika ok. 2 miesiąca życia.
 Odruch Babkina → jednoczesny ucisk na wewnętrzną powierzchnie obu dłoni powoduje otworzenie ust. Zanika w połowie 2 miesiąca życia.
 Odruch Galanta → u dziecka ułożonego na brzuchu drażni się skórę bocznej powierzchni ciała na wysokości lędźwiowej. W przypadku prawidłowości dziecko zgina tułowie w stronę drażnioną. Zanika ok. 4 miesiąca życia.
 Asymetryczny odruch toniczny szyi → przy skręcaniu bocznie głowy następuje wyprostowanie rąk i nóg po tej samej stronie, a zgięcie rąk i nóg po stronie przeciwnej.
Nie martw się gdy:
 Dziecko utraci do 10% swojej wagi urodzeniowej w pierwszych dniach swojego życia. Jest to fizjologiczny stan przejściowy noworodka, spowodowany jest on: wydaleniem smółki, oddaniem moczu, utratą mazi płodowej, utratą wody przez skórę w wyniki parowania
 Dziecko dostanie żółtaczkę fizjologiczną. Ujawnia się ona w 2 dobie życia. Jedną z przyczyn jest zwiększone wytwarzanie bilirubiny w skutek większej masy i krótszego czasu życia krwinek czerwonych.
Fizjologiczne zmiany skóry występujące w okresie noworodkowym
 Prosaki → białawe zaskórniki na nosie i brodzie powstające w skutek przejściowego zaczopowania gruczołów łojowych, zanikają w ciągu kilku tygodni po porodzie.
 Rumień-> zaczerwienie skóry z niewielkimi grudkami o charakterze pokrzywki pojawiają się zwykle po 48h od urodzenia, zanikają spontanicznie.
 Poduszeczka tłuszczowa policzka → suchy, pogrubiały nabłonek błony śluzowej warg w pierwszych tygodniach życia, nie wymaga leczenia samoistnie zanika.

Rozwój niemowlaka- Okres niemowlęcy trwa od 28 dnia życia do ukończenia 1 roku życia.
2 miesiąc
 Drugi miesiąc życia to czas przechodzenia od okresu noworodkowego do wczesnego niemowlęctwa. Podstawowe fizjologiczne procesy adaptacyjne zakończyły się. Dziecko coraz lepiej przystosowuje się do samodzielnego życia.
 Skóra stała się odporniejsza, naskórek pogrubiał i znacznie mniej się złuszcza.
 Pępek pokrył się naskórkiem, wciągnął do środka, chowając się częściowo pod fałdem skóry brzucha.
 Ssanie stało się efektywniejsze.
 Niemowlę waży o około 800 g więcej. Urosło około 3 cm. Główka stała się kształtna.
 Dziecko położone na brzuchu unosi głowę i trzyma ją uniesioną przez około 10 sekund.
 Opanowuje ruchy mięśni szyi, tułowia i barków.
 Niemowlę potrafi już skupić wzrok na pochylonej nad sobą twarzy, wpatruje się uważnie, a następnie świadomie uśmiecha. Próbuje też wodzić wzrokiem za pokazywanymi przedmiotami.
 Leżąc na plecach z lekko uchylonymi ustami zaczyna wydawać dźwięki przypominające samogłoski “a” lub “e”.
3 miesiąc
 Trzeci miesiąc kończy pierwszy kwartał życia dziecka. Postępy w rozwoju, które osiągnęło są olbrzymie.
 Ciężar ciała powiększył się o dalsze 600-800 g.
 Stopniowo zanikają odruchy noworodkowe: automatycznego chodu, pełzania, obejmowania, odruch chwytny, podpórkowy. Już nie za każdym razem można je wywołać. Zmniejsza się też napięcie mięśniowe, dłonie często są otwarte.
 Leżąc na brzuchu dziecko podnosi wysoko głowę i ramiona. Może dość długo pozostać w tej pozycji. Podniesione do pozycji siedzącej, nieco lepiej utrzymuje głowę w pionie - mocniejsze mięśnie szyi.
 Ma coraz bardziej celowe, skoordynowane ze wzrokiem ruchy rąk. Próbuje dotknąć zawieszonej nad nim zabawki, trafić do buzi palcem, trzymać przez chwilę w rączce grzechotkę, potrząsnąć nią (choć nie potrafi jeszcze samodzielnie jej uchwycić).
4 miesiąc
 Dziecko przybiera na wadze nieco mniej niż w poprzednich miesiącach. Również przyrost wzrostu nie jest tak duży jak poprzednio.
 Obwód klatki piersiowej zaczyna być większy niż obwód głowy.
 Położone na brzuszku zupełnie pewnie i na długo unosi głowę i klatkę piersiową, opierając się na przedramionach; próbuje też w tej pozycji unieść rączki, jednocześnie prężąc nóżki - wówczas przy energicznych ruchach buja się na brzuszku jak kołyska.
 Dalszy postęp w rozwoju emocjonalnym: pojawiają się i utrwalają zachowania świadczące o podstawowych emocjach, np. radości na widok twarzy matki, gniewu, gdy ograniczamy swobodę ruchów przy ubieraniu, strachu przy nagłej utracie równowagi, nagłym dźwięku, powagi na widok obcej twarzy.
 Dziecko coraz bardziej jest zainteresowane zabawkami, a zwłaszcza tymi wydającymi dźwięki. Chwyta dość sprawnie i potrząsa przedmiotami stopniowo ujmując je w obie rączki.
5 miesiąc
 Na początku 5 miesiąca życia maluch zazwyczaj podwaja swoją wagę urodzeniową.
 Dzięki coraz mocniejszym mięśniom tułowia i nóg potrafi:

  • położone na plecach, wygiąć kręgosłup i zrobić “mostek”, wspierając się na głowie i nogach;
  • obracać się z pleców na boki;
  • współdziałać przy podciąganiu do siedzenia, podkurczając nogi, ręce i głowę;
  • w pozycji na brzuchu opierać się na dłoniach, czasem też utrzymywać ciężar ciała tylko na jednej ręce, by drugą sięgnąć po grzechotkę w przód lub w górę - wtedy może się niechcący przekręcić na plecy (nie celowo).
  • uniesione w górę pręży nogi, szukając podłoża. Gdy do niego dotknie, opiera się podwiniętymi paluszkami (nie całą stopą)
     Głośno gaworzą, śmieją się, piszczą zmieniając ton. Pojawiają się sylaby “ghee”, “ra”, “da”.
    6 miesiąc
     Zazwyczaj pojawia się pierwszy ząbek. Niektóre maluchy ząbkują dużo później, inne nieco wcześniej.Pierwszym ząbkiem jest najczęściej dolny, przyśrodkowy siekacz, tuż za nim wyrzyna się drugi.
     Wzrasta wrażliwość słuchu i uwagi (np. może je obudzić drobny hałas.)
    Wyraźnie gaworzy, tworząc ciągi rytmiczne powtarzanych sylab z ciekawą intonacją; pojawiają się też nowe dźwięki.
     Niektóre niemowlęta próbują samodzielnie siedzieć, jeszcze ze zgiętym kręgosłupem.
    7 miesiąc
     Rosną następne ząbki; są to górne przyśrodkowe jedynki.
     Podtrzymywane pod paszkami podskakuje (“sprężynuje”) z wielkim zapałem.
     Do tej pory maluch nie potrafił zgarniać pokarmu z łyżeczki, jej zawartość trzeba było wlewać do buzi. Obecnie dziecko zgarnia pokarm wargami (przestaje ssać łyżeczkę).Próbuje gryźć stałe pokarmy.
     W tym miesiącu dziecko podpełźnie w kierunku interesującej rzeczy, usiądzie chwyci ją w rączki i zacznie przekładać.
     Chwyta 2 przedmioty w 2 ręce, stuka przedmiotami w podłoże; Przekłada przedmiot z ręki do ręki.
    8 miesiąc
     W ósmym miesiącu życia, dziecko rozwija przede wszystkim umiejętność raczkowania i pełzania.
     Siedzi pewnie bez podparcia przez kilka minut;
     Podtrzymywane pod paszkami próbuje stać, ale biodra pozostają zgięte. Nadal radośnie “sprężynuje”.
     Nabywa umiejętności rzucania - śledzi wyrzucone przedmioty;
     Pociąga za ubranie, sprawdza co masz w kieszeni;
     W jego gaworzeniu pojawiają się już proste “słowa” - tak zwane gaworzenie wielosylabowe.
     Sprawnie manipuluje przedmiotem trzymanym w dłoniach; chwyta przeciwstawiając kciuk, ale nadal w tej samej płaszczyźnie co reszta paluszków (jak nożyce); nie chwyta jeszcze samymi opuszkami palców.
     Prawie stale coś “mówi” do siebie, jakby komentowało, co widzi, co robi, co mu się przydarza; wyraża zdziwienie, zachwyt, (“Oo!”), dumę, poczucie siły, radość, strach.
    9 miesiąc
     Dziecko waży o około 6-7 kg więcej niż przy urodzeniu, a więc niektóre dzieci potroiły swoją wagę.
     Proporcje ciała zmieniają się. Nadal głowa duża, ale stosunkowo mniejsza niż przy urodzeniu, tułów dość duży, a króciutkie kończyny wydłużają się.
     Każdego dnia przybywa nowa umiejętność, maluch zaczyna być wszędobylski, pełza oparty na przedramionach lub raczkuje.
     Raczkuje.
     trzymając się czegoś potrafi samo stanąć.
     Bawi się w chowanego (“a kuku”).
     Gaworzy aby zwrócić na siebie uwagę dorosłych.
     Manipuluje przedmiotami: wyjmuje z dużego przedmiotu mały, ale wkładając mały przedmiot; do dużego nie wypuszcza go z ręki.
    10 miesiąc
     Dziesięciomiesięczne niemowlę wypowiada kilka dwusylabowych słów, najczęściej są nimi mama, tata.
     Stąpa bokiem trzymając się poręczy.
     Naśladuje proste czynności i wykonuje je na polecenie (np. “pa, pa”, “kosi, kosi”).
     Świadomie powtarza sylaby.
     Raczkuje lub w inny sposób się przemieszcza, np. siedząc z podwiniętą jedną nogą.
     Ma zwykle trzy lub cztery zęby, są to dwa przyśrodkowe siekacze dolne i dwa górne.
     Samo siada i bez trudu utrzymuje tę pozycję przez dłuższy czas.
    11 miesiąc
     Ząbków przybywa.
     Podnosi zabawkę przykucając lub schylając się, trzyma się przy tym jedną ręka poręczy.
     Chodzi do przodu prowadzone za rękę,
     Precyzyjnie posługuje się przedmiotami.
     Świadome powtarzanie sylab, słów np. “da”.
     Sam stoi.
     Potrafi samodzielnie jeść jabłko, biszkopt, próbuje pić z filiżanki trzymanej przez mamę (chce ją podtrzymywać.)
    12 miesiąc
     Bez zachęcania próbuje stać samo, nie podtrzymywane. Nie rezygnuje z raczkowania lub innego sposobu poruszania się.
     Rozumie i potrafi wykonać kilka prostych poleceń, łatwo się jednak rozprasza i nie zawsze wykonuje je do końca.
     Je samo ciasteczko, kawałek jabłka, kromkę chleba.

Bardzo dobry artykuł, wiele rodziców ma wiele pytań co do tego jak powinien wyglądać rozwój dziecka w dany miesiącu. ten artykuł to taki mały skrót/ ściągawka o rozwoju niemowlęcia.